Jawapan:
Berkata Al-Imam Al-Nawawi dalam Al-Îdhâh fi Manâsik Al-Hajj: “Adalah haram dengan sebab sudah ada dalam ihram haji atau umrah, membinasakan tiap-tiap binatang darat yang liar (bukan binatang jinak), atau pada asalnya binatang itu liar yang halal dimakan atau pada ashalnya binatang itu halal dimakan dan samada binatang itu dijinakkan dan lain dijinakkan, dimiliki, atau tiada dimiliki, maka ia binasakan binatang yang bersifat yang tersebut dan keadaan yang tersebut, maka mestilah ia membayar ganti membinasakan binatang liar itu waktu ia ada dalam ihram haji atau ‘umrah dan haram membinasakan belalang, dan tiada haram menangkap ikan dan menangkap binatang laut iaitu binatang yang tiada hidup melainkan ia di dalam laut (air), adapun binatang hidup di darat serta hidup dalam laut ( air), maka haram membinasakan dia. Dan erti membinasakan itu di sini ialah menggangu akan binatang itu.
Adapun burung air yang menyelam dalam air dan keluar dari air, maka haram dibinasakan dia, dan tiada haram membinasakan binatang dan burung yang tiada halal dimakan dan tiada haram membinasakan yang diperanakkan di antara dari yang halal dimakan dan dari yang haram dimakan. Telur burung yang halal dimakan dan susu binatang yang halal diminum adalah haram dibinasakan dan diganggu, dan diganti dengan membayar harganya.”
Katanya: “Adapun binatang atau burung yang diharamkan pada pemburu dan membinasakan dan menangkap akannya dengan sebab seseorang itu sudah ada dalam ihram haji atau ‘umrah, maka wajib ia membayar pada memburu binatang atau burung yang ada sebaya dengannya, dengan dibayar dengan sebaya dengannya iaitu pada memburu kasawari dibayar dengan unta, dan pada keldai hutan dan seladang dengan lembu, dan pada dhabb dengan kambing kibasy dan pada kijang dengan ‘anz (kambing biasa betina) dan pada arnab dengan ‘anâq (kambing biasa betina berumur empat bulan hingga belum setahun).”
Diriwayatkan oleh Al-Imam Al-Bukhari dan Muslim bersama (متّفق عليه) daripada sahabat Anas Radhiallahu ‘anhu telah berkata: “Kami telah menggempur seekor amab ditempat Marr Al-Zhahran (dekat Makkah) dan saya tangkap akan dia dan saya bawa akannya kepada sahabat Thalhah dan ia sembelih akannya, kemudian ia kirimkan kepada Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam dengan warâ’ arnab itu (daging yang ada di atas-atas dari paha) dan dua pahanya, maka Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wassalam menerima keduanya (yakni dari arnab yang telah dimasak itu)”.
Dari hadis yang shahîh yang tersebut di atas dan dari kata Al-Imam Al-Nawawi dalam Al-Îdhâh, maka binatang yang bernama arnab pada kalangan orang Melayu adalah nyata arnab itu binatang halal dimakan oleh umat Islam.
Tersebut dalam kitab Mathla’ Al-Badrain oleh Al-‘Allâmah Al-Syeikh Muhammad Ismail Daud Fathani dalam Kitab Makanan: “Binatang daratan yang halal setengah daripadanya: Unta, lembu, dan arnab iaitu binatang yang diketahui oleh ramai pendek dua tangannya dan panjang dua kakinya.”
Ini setengah-setengah dalil menunjukkan binatang arnab halal dimakan dagingnya dan halal menjualnya dan halal membelinya.
Adalah kerana orang-orang Melayu jarang makan arnab itu, maka arnab adalah ganjil pada selera orang Melayu.
Jika ada kegemaran pada penternak arnab, dan ada menjadi suatu mata pencarian hidup pada arnab itu, maka sayugialah orang-orang Melayu mengambil peranan mengedarkan arnab itu kepada ramai supaya menjadi suatu hidangan kepada golongan orang Melayu.
Negara asal : Brunei darussalam
Negeri : Brunei
Badan yang mengisu fatwa : Jabatan Mufti Kerajaan, Jabatan Perdana Menteri, Negara Brunei Darussalam
Penulis/Ulama : Pehin Datu seri maharaja Dato seri utama Dr Haji Ismail bin Umar Abdul Aziz
Tarikh Diisu : 1990
Nota: siri56/1990
http://infad.usim.edu.my/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=2718&mode=thread&order=0&thold=0
Tiada ulasan:
Catat Ulasan
Terima Kasih kerana memberi komen~!
http://arnabkiutpetstore.blogspot.com