Pengikut

*.* Rancangan Tv9 "Makan Angin Musim ke 3" bersama Arnab Kiut *.*



Memelihara Arnab di Arnab Kiut Rabbitry Kuala Lumpur

Sedutan temubual didalam ruangan 'Chit-Chat Bloggers' di #UMalayaRadio

Sedutan temubual didalam ruangan 'Chit-Chat Bloggers' di #UMalayaRadio. Terima Kasih kepada team UMalaya Radio diatas undangan dan kerjasama menjayakan sesi temubual bersama kami Arnab Kiut Rabbitry!

Jumaat, 26 November 2010

*.* Alat Tattoo Telinga Arnab *.*


Keberkesanan untuk merekod dan memastikan arnab tidak tertukar kandang.
Satu Set Rm199.00, disertakan dengan alat nombor 0-9, alat abjad A-Z dan Dakwat Kekal. Harga tidak termasuk penghantaran ke tempat anda. Caj lain akan dikenakan untuk penghantaran.
RM199.00 for one set with 0 to 9 numbers, A to Z Letters and Ink, not include shipping charges.

Jumaat, 29 Oktober 2010

Siapa yang menentu kan harga?

Siapa yang menentu kan harga?

oleh Iceburn Arnab Kiut pada pada 29hb Oktober 2010 pukul 3.33 ptg

Siapa yang menentukan harga? penjual? pembeli? pemborong? kerajaan? persatuan? NGO? parti?

kadang2 kita berasa agak pening nak pikirkan siapa yang sebenarnya menentukan harga arnab yang sekarang ni hangat dibincangkan di laman2 so-sial dan kurang sial .

"willing to buy, willing to pay"

itu quote dari salah seorang guru ako, beliau menekankan, didalam isu harga arnab, tidak ada satu level penetapan kepada arnab yang dijual, samada dipasaran gelap atau terang.

jika seseorang individu itu, samada mahu membeli secara runcit(sekor-sekor) atau membeli secara borong, seramai mungkin arnab dari penjual, beliau mestilah mengikut harga yang ditawarkan oleh penjual, tetapi seperti biasa, pembeli berkelayakan untuk sesi tawar-menawar sehinggalah mencapai kata sepakat didalam menentukan harga arnab yang dibeli.

penternak/pemelihara/pemilik/pemengandungkan arnab pula perlulah pandai menetapkan harga kepada arnab-arnab yang dijual sesuai dengan penampilan dan kriteria arnab tersebut. ini tidak, arnab yang memliki gigi drakula tumbuh dari bawah pon dijual dengan riang gembiranya kepada pembeli.

selain kriteria, baka arnab juga memainkan peranan penting didalam penyesuaian harga,

arnab-arnab dari jenis baka beranak bersepah(banyak) seeloknya diberi harga yang bersesuaian dengan kriterianya, janganlah terlalu memikirkan keuntungan dengan meletakkan harga yang terlalu tinggi untuk arnab yang boleh memberi kita anak banyak. sebagai contoh, arnab Teddy Bear(baka thai tidak berdaftar, tapi punya show dibawah seliaan ARBA), ianya boleh dikatakan dari baka arnab yang beranak dalam kuantiti medium. selalunya jumlah litternya lebih kurang 4-6ekor. Jadi dari perolehan tersebut, sesuailah harganya juga terletak didalam kategori medium, sesuai dengan umurnya, penampilannya(pandai posing depan kamera), variasi warnanya dan kesenangan untuk memperolehinya.

bagaimana dengan Netherland Dwarf? Holland Lop? kenapa dua baka ini terletak didalam kategori baka high spec?

baka ND dan HL susah dibiakkan, dari pengalaman saya berborak dgn penggiat baka jenis ini, jumlah litter dan kekerapan beranak dalam setahun yang sikit, membuatkan baka jenis ini masih dapat mengekalkan harga yang stabil.

status harga juga terletak bagaimana cara arnab itu diperolehi, jikalau datang dengan motorsikal dan bakul buah, padankanlah harganya dengan situasi tersebut, jika datang dengan boeing atau airbus, siap dengan pet carrier, water feeder dan selonggok hay, padankanlah pula dengan harga tersebut.

setiap orang memain peranan didalam penentuan harga, penjual boleh memberi harga yang wajar dengan penampilan arnabnya, pembeli punya hak membeli, tanak beli pegi cari orang lain. dapat arnab gigi drakula cari arnabkiut? AHaHahhaha

semoga the best men win arr~


Rabu, 27 Oktober 2010

*.* Survey *.* ‎Harga Arnab Menjunam???

Rabu, 13 Oktober 2010

Harga Terbaru Alfalfa Hay ArnabKiut® Rabbitry


1kg-4kg =RM14/kg

5kg-9kg =RM13/kg

10kg-19kg =RM12/kg

20kg dan keatas =RM11/kg

Peningkatan kos amat dikesali
(tetapi masih murah dari kedai 'orang tu' ehehehe)
Fahmi 0173030433

Sabtu, 18 September 2010

*.* Special Offer Syawal~! Cage 6304 RM40.00~!!!

Spec-
Product : 6304 Pet Cage.
Colour : Black.
Size : (61 L x 43 W x 50 H) cm.
RM55.00 for 1 unit.
RM45.00/unit for 5 unit.
RM40.00/unit for 10 unit.


Call
Fahmi 0173030433
Elin 013-2855242

Sabtu, 11 September 2010

arnabcomei's blog: Arnabkiut guru pertamaku...terima kasih.

arnabcomei's blog: Arnabkiut guru pertamaku...terima kasih.

Keh Keh Keh~ ;P

*.* Selamat Hari Raya & Maaf Zahir Batin *.*

Khamis, 19 Ogos 2010

*.* Woody Toy For Sale *.*



Woody Toy. 2bulan. Ada 2 ekor. Seekor RM300. Percuma Cage(X1) dan Tempat Makan(X1). Gambar diambil pada usia 6 minggu, ketika ini anak arnab ini sudah mencecah 8minggu(2bulan) dan bulunya semakin tebal dan matanya pun sudah hilang dibawah bulu~
Sila call 017-3030433(No SMS plz)

Khamis, 12 Ogos 2010

*.* Sumbangan Ikhlas Buat Rumah Anak Yatim... *.*

Assalammualaikum,

Dato’/Datin/Tuan/Puan

PER: SUMBANGAN KHUSIAH UNTUK ANAK-ANAK YATIM

Istilah dari segi syariah Islam bagi Anak Yatim:

Menurut Fath Al-Qarib dan Al-Baijuri:

“Anak yatim ertinya budak kecil (berumur rendah), yang tiada mempunyai bapa, sama ada budak itu laki-laki atau perempuan, sama ada ia mempunyai datuk atau tiada. Termasuklah budak kecil anak zina, anak pungutan dan anak yang dinafikan dengan sebab li ‘an antara suami isteri.

Apabila ia sudah baligh maka tiadalah dinamakan dia yatim, dan baligh itu dengan cukup umur lima belas tahun qamariyyah.”

Walaubagimana pun masyarakat Melayu Malaysia mempunyai satu lagi istilah iaitu Yatim Piatu yang dimaksukan sebagai mereka yang telah kehilangan kedua-dua ibu dan bapa, walaupun sebenarnya istilai ini tidak ada dalam syariat Islam.

Sehubungan dengan itu kami membuka peluang ini sekiranya dato’/datin/tuan/puan ingin menyumbang khusus untuk golongan ini. Bersama-sama ini saya lampirkan senarai:

(1) Bapa (Aruah),

(2) Nama & No. telefon Ibu/Penjaga yang boleh dihubungi &

(3) kesemua nama anak2 yatim (15 tahun dan kurang).

Sumbangan boleh dibuat terus kepada ibu/penjaga dengan menalifon terus kepada nombor telefon yang diberi atau boleh melalui kami ke akaun RUMAH KASIH HARMONI .

MAYBANK : 5121- 8313- 4032

CIMB BANK: 1435-0004917-05-8

PENTING:

Sila nyatakan niat khusiah ini kepada;

Email: info@ykppm.org.my ATAU

Handphone: 0192669493 - Ustaz Zahari

Dan berikan keterangan lengkap sumbangan dato’/datin/tuan/puan.

Hal ini adalah TERSANGAT penting kerana pihak kami tidak mahu sumbangan ini bercampur dengan sumbangan-sumbangan bagi niat yang lain selain untuk Anak Yatim.


Sekian, semoga amalan mengembirakan anak-anak yatim di bulan Ramadhan yang penuh berkat ini akan Allah ganjarkan kita dengan Syurga yang disegerakan di dunia dan Syurga yang kekal abadi di akhirat kelak. Insya Allah.


Sekian dan maaf zahir & batin.


Yang berusaha

Rohana bt. Ali

Penasihat Rumah Kasih Harmoni

*.* Selamat Menyambut Bulan Ramadhan dan Selamat Berpuasa *.*

Rabu, 7 Julai 2010

*.* Dawai Untuk Sangkar/Kandang Tahan Karat & Rabbit Nipple Drinker *.*

*.* Dawai Untuk Sangkar/Kandang Tahan Karat *.*

Dawai kandang dengan saiz mata 1" x 1/2"
Ketebalan dawai :: 17 gauge(original 17 bukan 20 atau 21)
Lebar :: 3' 3" (1mtr)
Panjang:: +- 70'
Harga segulung:: RM350.00
Sukar diperolehi di kedai-kedai hardware biasa sekitar Kuala Lumpur dan sesetengah tempat lain.
Disaluti lapisan timah yang tebal yang dijamin dapat menahan dari karat (17 gauge).
Dawainya juga tebal sehingga boleh bengkak tangan kalau tak biasa nak melipat sangkar.

*.* Rabbit Nipple Drinker Pipe / Paip Minum Arnab *.*



Satu set termasuk saddler, stainless stell pipe dan injap besi(2x).
RM 7.50 satu set (belian minima30 set)
Penghantaran berdasarkan kuantiti.
Tahan lasak, gerenti arnab tidak akan gigit nipple sampai hancur~
(tidak termasuk paip PVC)

*.* Kursus dan Bengkel 15hb JULAI 2012*.*

Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera,
Berikutan kejayaan kami mengadakan sesi Kursus pada kursus-kursus yang lepas dengan kehadiran melebihi jangkaan , kami sekali lagi terpanggil dan di sarankan mengadakan satu lagi sesi kursus pada bulan Julai ini.
Sesi kursus kali ini jugak diadakan di Dewan Beringin Taman Sri Gombak.
Seperti biasa, jika quota peserta telah dipenuhi iaitu 10 orang, pihak kami akan menurunkan jumlah yuran bayaran bagi peserta yang seterusnya seperti yang kami lakukan pada kursus yang lepas-lepas.
Kenapa Kursus Penternakan Arnab Kiut?
Tanya peserta yang lepas-lepas, mereka punya jawapan! :)

Kursus Teori Penternakan Arnab Komersial Secara Perladangan Butik. (Sesi Julai 2012)
Tempat :- Dewan Beringin, Taman Sri Gombak, Batu Caves, Selangor.
Masa :- 10:00 pagi - 5:00 petang (Pendaftaran 9:30pg-9:59pg)
Tarikh :- 15hb Julai 2012 (AHAD)
Yuran :- RM100/peserta.

-Sila dapatkan tempat seawal mungkin dengan mendaftar dengan saya secara SMS nama dan no. ic ke 0173030433.
-Untuk mendaftar setiap peserta diwajibkan mendepositkan yuran sebelum 10hb Julai 2012(SELASA) jam 5.00ptg.
-Makan Tengahari, Air Mineral dan Sijil disertakan.

**Modul Kursus Perladangan Butik Arnab**

Modul-modul;
1. Pengenalan - halatuju industri arnab
2. Biologi arnab
3. Sistem pencernaan
4. Baka dan ciri-ciri arnab pedaging unggul
5. Teknologi pembinaan sangkar, nestbox, drinker, feeder
6. Teknologi bangsal, infrastruktur dan sekuriti ternakan
7. Teknologi ternakan;
· Teknik kenalpasti jantina induk dan pejantan
· Teknik persediaan baka untuk dibiakkan
· Teknik pemakanan(pelet komersil & hay)
· Teknik merekod & tanda pengenalan ternakan
· Rutin/operasi harian penternakan
· Teknik pembiakan intensif (pusingan 45/60 hari)
· Teknik palpasi(kenalpasti kebuntingan)
· Teknik pengurusan nestbox(kelahiran, kematian & takaian)
· Teknik pengurusan anak menyusu
· Teknik pengurusan anak ceraisusu
· Teknik pemilihan & pengkelasan anak(calun induk dan pedaging)
· Teknik takaian induk & pejantan rendah kualiti
8. Kebersihan, kawalan, dan pencegahan penyakit
9. Kuarantin, rawatan dan pemulihan kesihatan
10. Pengurusan tinja dan pembuatan baja kompos dan gas metana
11. Biosekuriti ladang ternakan


"It is fatal to enter any war without the will to win it."
Fahmi 017-3030433
Elin 013-2855242




View Larger Map

Kursus Teori & Praktikal Penternakan Arnab Komersial Secara Perladangan Butik

Kursus Teori Penternakan Arnab Komersial Secara Perladangan Butik Sesi Jun


Kursus Teori Penternakan Arnab Komersial Secara Perladangan Butik.

Tempat :- Balai Penghulu Mukim Setapak, Gombak Setia, Batu 6 Jalan Gombak.

Masa :- 10:00 pagi - 5:00 petang (Pendaftaran 9:30pg-9:59pg)

Tarikh :- 25hb Feb 2012 (SABTU)

Yuran :- RM100/peserta.


  • Sila dapatkan tempat seawal mungkin dengan mendaftar dengan saya secara SMS nama dan no. ic ke 0173030433.
  • Untuk mendaftar setiap peserta diwajibkan mendepositkan yuran sebelum 17hb Feb 2012(JUMAAT) jam 5.00ptg.
  • Senarai modul boleh didapati di blog www.ArnabKiut.com
  • Makan Tengahari, Air Mineral dan Sijil disertakan.

"It is fatal to enter any war without the will to win it."

Fahmi 017-3030433

*.* ArnabKiut Rabbitry @KL Video~ *.*

Related Posts with Thumbnails
TAWARAN UNTUK BERAMAL JARIAH:
Layari: www.rumahamal.org/wakaf.htm

Rumah Kasih Harmoni (RKH) memerlukan sebuah TV , DVD
player/computer/ perlatan eletrik, permaianan/almari, perabot,
alat muzik/percusion dsb. utk anak2 di RKH..

Sekiranya berhasrat sila hubungi Usth. Rohana (HP: 013-3303430 - Wakil
di Keramat AU 2A)
Email:rkh@ykppm.org.my

KEMPEN TERKINI KAMI UNTUK RUMAH KASIH HARMONI (RKH)

TABUNG PEMBELIAN BAS

Usaha untuk membantu anak-anak di RKH ini kami teruskan dengan mempelawa tuan/puan untuk membantu mencari keperluan yang sangat mendesak buat masa kini di RKH.

Ada pun keperluan yang dimaksudkan itu ialah simpanan beras dan kenderaan, tetapi untuk kali kini kami lebih memberi tumpuan kepada mendapatkan sebuah bas sebagai ganti kepada bas yang sedia ada (WY 7778 - keluaran tahun 1970an) yang keadaannya kita seamakin uzur dan tenat !!!

Untuk keterangan lanjut sila layari: http://rumahamal.org/bas.htm

ALAMAT & PENGURUS:

RUMAH KASIH HARMONI - RKH

No. 12, Jalan 8/5, Bandar County Homes, 48000 Rawang, Selangor D.E.

LAMANWEB: www.rkh.ykppm.org.my

PENGURUS: Usth. Muthi’ah bt . Yaakob:

HP: 019-3133430 / 013-6397015


Saper nak tolong Rumah Kasih Harmoni(Anak Yatim)?
dorang baru nak berjinak-jinak bela arnab,
klu ada yang rasa nak sedekah arnab buat dorang bela, buat main2 budak tu...
bleh amik alamat atau contact number kat blog ako...

Kandang arnab mereka yang pertama(sementara)...

Anak-anak istimewa ini sedang bermain-main dengan arnab mereka~
__________________
*.* ArnabKiut Blog - Perkongsian Ilmu Sihir Arnab *.*
www.arnabkiut.jiwer.net

*.* 017-3030433 / 019-3737311 *.*